Archívum » 2020 » 2020. 03. szám » Fehér Ilona: Magyarországi száraztészta-fogyasztók szokásainak kérdőíves felmérése
Magyarországi száraztészta-fogyasztók szokásainak kérdőíves felmérése
Fehér Ilona
Kulcsszavak: száraztészta, fogyasztói trend, tésztamárka, mikro-, kisvállalkozás, versenyképesség, R29
A száraztészta-fogyasztói magatartást kutattam azzal a céllal, hogy a mikro- és kisvállalkozók számára javaslatokat tegyek versenyképességük javítására. A tésztafogyasztási szokásokról 2019-ben kérdőív segítségével gyűjtöttem az adatokat (n=118). Arra voltam kíváncsi, hogy a tésztafogyasztóknak milyenek a vásárlási szokásai, milyen trend állapítható meg a termékpreferencia terén.
A vásárlói szokások kutatása során elméleti útmutatásokat kaptam több olyan hasonló tanulmányból, amely a fogyasztói magatartást vizsgálta, a kockázatcsökkentő fogyasztói magatartásról, a fogyasztói értékrendekről, és a várható fogyasztói trendek kutatásáról, valamint az emocionális alapú termékdifferenciálásról.
A kérdőívet úgy állítottam össze, hogy feltáruljanak a tésztavásárlási szokások, valamint az azonosítható terméktulajdonságok és tésztafogyasztói szegmensek. A változók, a vásárlási szokások a gyakoriságról informálnak. A prémiumár-fizetési hajlandóságot a kiskereskedelmi árakhoz viszonyítottam. Először a tésztatermékek közvetlen tulajdonságait leíró változókat vizsgáltam meg. Ezután a liszt alapanyag szerinti csoportot vettem figyelembe. Az érzékszervi terméktulajdonságokat kérdeztem, a tészta íze, illata, formája, színe elemzésére került sor. Majd a külső tulajdonságok a csomagolás, márka, gyártó szempontjából elemeztem, illetve az absztrakt termék tulajdonságokat emeltem ki. A „készműves tészta” fogalmának leírása, az „egészséges tészta”, és a márka spontán említésének a rangsora következett.
Elsőként a tésztafogyasztók vásárlási gyakoriságát és a prémiumár-fizetési hajlandóságot elemeztem, majd a tészta terméktulajdonságait vizsgáltam. Azután az absztrakt terméktulajdonságok közül a „kézműves tészta, az egészséges tészta” jelentését tártam fel, végül összehasonlítottam a kereskedelmi és gyártói tésztamárkák választási gyakoriságát. Az elemzés megállapította, hogy a kereskedelmi márkák piaci részesedésének növekedése a várható. A tésztatermék trendjeit kutatva a tésztatermékek tulajdonságai közötti összefüggést kerestem, eszerint kirajzolódott három tésztatermék faktor, a valamitől „mentes” tésztatermékek, a valamivel „dúsított” tésztatermékek, végül a „hagyományos” (sok tojásos) tésztatermékek faktora.
A kérdőívet kitöltő fogyasztók négyféle klaszterre oszthatók: a márka iránti bizalom, a gyártó iránti bizalom, az illatot kedvelők csoportja, a dúsított terméket kedvelők csoportja. A mikro-, és kisvállalkozások számára fontos, hogy a tésztapiacon innovatív termékekkel jelenjenek meg.
Teljes cikk