Archívum » 2024 » 2024. 05. szám » SZAKÁLY ZOLTÁN – SZŰCS RÓBERT SÁNDOR – FÖLDI KATA – KISS MARIETTA: A laborhús iránti fogyasztói preferenciák vizsgálata magyar fogyasztók körében
A laborhús iránti fogyasztói preferenciák vizsgálata magyar fogyasztók körében
SZAKÁLY ZOLTÁN – SZŰCS RÓBERT SÁNDOR – FÖLDI KATA – KISS MARIETTA
Kulcsszavak: laborban növesztett húsok, fogyasztói preferenciák, kipróbálási hajlandóság Jel-kód: Q13
DOI: https://doi.org/10.53079/GAZDALKODAS.68.5.t.pp_445-461
A hagyományos hústermelési rendszerekkel szembeni kritikák miatt az élelmiszeripar egyre inkább keresi a húshelyettesítés lehetőségeit. A fejlesztések egyik fő irányát a laboratóriumban növesztett húsok képviselik. A kutatás legfontosabb célkitűzése a laborhússal kapcsolatos fogyasztói preferenciák vizsgálata volt a magyar lakosság körében, aminek érdekében egy 500 fős, országos reprezentatív megkérdezést folytattunk le. Eredményeink szerint a laborhúst nagyon kevesen próbálnák ki és fogyasztanák rendszeresen; a biztosan kipróbálók aránya mindössze 4,2%, a biztosan rendszeres fogyasztóké pedig 5,2%. Kicsi a részaránya azoknak is (2,3%), akik biztosan lecserélnék a hagyományos húsféleségeket a laborhúsra, illetve azonos ár mellett a laborhúsból készült húspogácsát is mindössze 2,9% választaná, szemben a hagyományos húspogácsát preferálók 80,2%-ával. Mindez összhangban áll a magyar fogyasztók új élelmiszerektől való magas szintű idegenkedésével (élelmiszer-neofóbiával), illetve arra utal, hogy a már rögzült fogyasztói szokásoknak és preferenciáknak nagy a szerepe a fogyasztói magatartás alakulásában. Ugyanakkor elmondható, hogy a növényi húshelyettesítőket már kipróbáló fogyasztók laborhús-kipróbálási hajlandósága lényegesen nagyobb azokkal összehasonlítva, akik még nem próbálták ki e helyettesítőket, a két csoport között tehát átjárás van, így valószínűleg ez a szegmens lesz az üzletek elsődleges célcsoportja. Emellett a kipróbálási és rendszeres fogyasztási hajlandóság a fiatalok, a magukat nagyon egészség- és környezettudatosnak valló fogyasztók, valamint Közép-Magyarország lakóinak körében is lényegesen magasabb a többi szegmenshez képest. A vállalatoknak ezért célszerű lehet elsőként ezeket a célcsoportokat megszólítaniuk és üzeneteikben hatékonyan koncentrálni a laborhús előnyös tulajdonságaira. A válaszadók szerint a két legfontosabb akadályozó tényező a laborhús kipróbálása kapcsán az élelmiszer-biztonság kérdése és a termék élvezeti értéke, így a vállalatoknak bizonyítaniuk kell, hogy az új termék nem káros az egészségre, ugyanakkor kóstoltatással azt is igazolniuk kell, hogy az élvezeti értéke (íze) nem tér el a hagyományos húsféléktől.
Teljes cikk