Archívum » 2005 » 2005 05. szám » Hingyi Hajnalka: A magyarországi régiók búza- és kukorica termelésének főbb jellemzői
A magyarországi régiók búza- és kukorica termelésének főbb jellemzői
Hingyi Hajnalka
Kulcsszavak: régió, búza, kukorica, rekordtermés, árbevétel
A vizsgálatok feltárták az egyes régiók gabonatermelése közti különbségeket, különös tekintettel a vetésterületek, hozamok és az árbevételek alakulására. Megállapítást nyert, hogy:
- A legjelentősebb búzatermelő régióink a Dél-Dunántúl és a Dél-Alföld. Mindkét régióban az összes betakarított termésmennyiség és a termésátlag is meghaladta a többi régió eredményeit a vizsgált időszakban.
- A kukorica esetében is a Dél-Dunántúli Régió a meghatározó, 2004-ben 11%-kal többet takarítottak be az Észak-Alföld termelésénél és közel hétszer többet a legalacsonyabb terméseredményű Közép-Magyaroszágénál. A termésátlagok szintén a Dél-Dunántúli Régióban voltak a legmagasabbak a vizsgált időszakban.
- A régiók termésátlagai – az egyes régiók eltérő termesztéstechnológiája, inputfelhasználása és ökológiai adottságai következtében – különbözőek.
- A gazdaságok értékesítéséből származó hektáronkénti nettó árbevétel és ezen belül a gabonafélék eladásából befolyó nettó árbevétel a legnagyobb gabonatermelő régió, a Dél-Dunántúl gazdaságaiban alakult a legkedvezőbben 2001-2003 között.
- A belpiacon történő értékesítés mind a két növény (búza, kukorica) esetében jövedelmező volt 2001-ben, de 2002-2003-ban már csak a kukorica belpiaci értékesítése eredményezett nyereséget a termelőknek.
A 2004. évi rekordtermést követően várhatóan a jövőben is felesleget termelünk búzából és kukoricából, ezért rendkívül fontos lenne az:
- Intervenciós felvásárlás infrastrukturális hátterének megteremtése (új raktárak létesítése, logisztika fejlesztése).
- Információáramlás javítása.
- Termelés korszerűsítése (fémzárolt vetőmag, megfelelő tápanyagellátás, gépesítettség fokozása).
- Technikai, műszaki fejlesztések (pl. az elöregedett, jelentős többletráfordítást igénylő géppark cseréje).
- Termelői szerveződések létrehozása (pl. a marketing erősítése és a sikeresebb értékesítés érdekében).
Piacorientált minőségi termelési programok ösztönzése.
Teljes cikk