Archívum » 2004 » 2004 11. különszám » Előszó
Előszó
Munkánk célja a legnagyobb területű hegyvidéki termőhelyű Mátrai Borvidék jelenlegi helyzetének részletes feltárása, elemzése, a stratégiai aspektusok bemutatása. Bízunk abban, hogy tanulmányunk munkaanyagként is szolgál a hasonló kutatások számára.
A tanulmány megalapozásához kérdőíves felmérést végeztünk a Mátrai Borvidék hegyközségei körében. Információkat kértünk a hegyközségi vezetőktől az adott hegyközség jellemzőiről, és kikértük véleményüket a borvidék jelenlegi helyzetéről, fejlesztésének lehetőségeiről is.
A felmérés célja volt továbbá a hiányzó infrastrukturális elemek, köztük a hiányzó szőlőfeldolgozó, -tároló, borpalackozó kapacitások kvalitatív és kvantitatív jellemzőinek behatárolása, létrehozásuk feltételei; a termelői érdekű szaktanácsadás helyzete, korszerűsítésének feltételei; a térségi meteorológiai és növényvédelmi előrejelző rendszer kialakításának feltételei, hatása a gazdaságosságra és a környezetvédelemre.
Vizsgáltuk a piacvezérelt fajtapolitika karakterét, feltételeit, a hiányzó vezérbor(ok) kialakításának aspektusait, a velük kapcsolatos marketing jellegzetességeit, a versenyképes méretű pinceszövetkezetek létrehozását, az internet alapú termelői-vevői beszerzés és értékesítés rendszerét és a Mátrai Bor Kereskedőház által összehangolt marketing hatékony megvalósítását.
Köszönetünket fejezzük ki a Mátrai Hegyközségi Tanácsnak, valamint a borvidék hegyközségi vezetőinek, borászatok vezető munkatársainak a tanulmány elkészítéséhez nyújtott adatszolgáltatásban és konzultációs lehetőségekben megnyilvánult segítségéért.