Archívum » 2004 » 2004 02. szám » Taralik Krisztina: A hazai kiskereskedelem szerkezetének változásai, és a kereskedelem pozíciójában tapasztalható tendenciák
A hazai kiskereskedelem szerkezetének változásai, és a kereskedelem pozíciójában tapasztalható tendenciák
Taralik Krisztina
A kereskedelem pozícióját befolyásoló tényezők, a kereskedelem szerkezetében tapasztalható változások, valamint a piackutatók előrejelzései alapján hazánkban is érvényesülni látszanak az európai trendek (5):
- A nagyok egyre nagyobbak lesznek, jellemző a multinacionális konszernek részesedésének további emelkedése.
- Az üzletek polarizálódnak, a közepes árfekvésű boltok veszítenek szerepükből, erősödik az alsó árpiaci szegmens és a minőségvezető stratégiát folytató cégek szerepe.
- Terjed a kereskedelmi cégek diverzifikációja, jellemző az új termékcsoportok, új üzlettípusok, új országok felé fordulás.
- Nő a kereskedelmi márkák száma és szerepe.
- Nő a vásárlók öntudata, növekednek elvárásaik, és ezeknek hangot is adnak.
- A friss árú iránt az igény fokozódik, ami a boltok számára komoly logisztikai problémát jelent.
- A logisztikai feladatok minél hatékonyabb megoldása egyre jelentősebb versenytényezővé válik.
- Várható az információhasználat fejlődése.
- A bolton belüli innovációk új megoldásokat eredményeznek a POS befolyásolás, az árú prezentáció területén.
- A gyártó-kereskedő kapcsolat javul, a hosszú távú együttműködés fontosságát egyre többen ismerik fel.