Archívum » 2005 » 2005 13. különszám » Bozsik Norbert: A magyar borok komparatív előnyének és piaci részesedés változásának vizsgálata az EU piacán
A magyar borok komparatív előnyének és piaci részesedés változásának vizsgálata az EU piacán
Bozsik Norbert
A külkereskedelmi versenyképesség mérésének gyakran használt módszere a mutatókkal történő értékelés. A külkereskedelmi versenyképesség értékelése meglehetősen vegyes képet fest boraink helyzetéről. A megnyilvánuló komparatív előny a palackos borok között csak a fehér asztali, táj kategóriában tapasztalható, a minőségi boroknál egyetlen esetben sem. A hordós kategóriában is hasonló a helyzet. A kivitel zömét jelentő fehér asztali, táj hordós kategória megnyilvánuló komparatív előnye egyáltalán nem szerencsés az ágazat szempontjából, mivel az alacsony hozzáadott értéket adó hordós bor magas export részarányát sejteti, holott éppen a magas hozzáadott értéket generáló palackos borok esetében lenne ez kedvező az ágazat számára. A fehér minőségi palackozott kivételével minden termékcsoport esetében a bázisidőszakhoz képest csökkent az export az Európai Unió piacán. Az exportcsökkenés okai termékcsoportonként eltérőek, nem vezethetők vissza egy markáns tényezőre. A piaci részesedés elemzése alapján (CMS modell) végzett versenyképességi vizsgálatok eredményei is csak a fehér, minőségi palackozott borok esetében mutatnak pozitív versenyképességi hatást, az összes többi kategóriánál a versenyképesség hiányával szembesülünk.
Teljes cikk