Archívum » 2004 » 2004 08. különszám » Czárl Adrienn – Gyenge Balázs: Fejlesztési lehetőségek a csatlakozni kívánó országok számára – SAPARD mint tanulóprogram
Fejlesztési lehetőségek a csatlakozni kívánó országok számára – SAPARD mint tanulóprogram
Czárl Adrienn – Gyenge Balázs
Az uniós csatlakozásra történő felkészülés komoly erőfeszítéseket kíván mind a jelölt, mind pedig a tagországok részéről. A SAPARD egyike azon programoknak, amelyek célja, hogy ezen folyamathoz segítséget nyújtsanak, támogatást biztosítva az egyik legelmaradottabb terület, az agrárgazdaság és vidékfejlesztés számára oly módon, hogy tanulási lehetőséget biztosítanak az Unió pályázati és támogatási előírásainak adaptálásához. Jelentős eltérések mutatkoznak az Unió és a jelölt országok, sőt az egyes csatlakozni kívánó országok között is, ami komoly feladatot ró minden résztvevőre az uniós előírásoknak való megfeleléskor.
Ezen tanulmány vizsgálatainak középpontjában a csatlakozni kívánó országok közötti hasonlóságok és különbségek állnak, a SAPARD terv türkében. Kutatásunk során két különböző vizsgálatot végeztünk: elsőként a jelölt országok SAPARD támogatási összeg felhasználásának adatait a főkomponens-analízis módszerének segítségével elemeztük, majd a Mezőgazdasági és halászati termékek feldolgozásának és marketingjének javítása c. intézkedés alapján SWOT analízist készítettünk.
Az uniós tagságra való felkészülés egyik fontos kritériuma a csatlakozásra váró országok számára az uniós előírásokhoz való közelítés az agrárszektorban. Azonban létrehozni egy fenntartható és versenyképes agrárgazdaságot, növelni az eladható termékek körét, mindez marketing-eszközöl alkalmazása nélkül nehéz feladatnak bizonyul.
Az EU piacára új termékekkel történő belépéshez a támogatások nélkülözhetetlenek. Ugyanakkor a pénzügyi források mellett a SAPARD Tervekben szereplő, a marketinghez kapcsolódó általános célok és eszközök is kevésnek bizonyulnak. Azonban a lehető legjobb eredmény eléréséhez a SAPARD támogatás önmagában nem elegendő, nemzeti támogatásokra és új szerveződésekre van szükség, amelyek segítségével kialakítható a piaci értékesítési lánc a termelők és a fogyasztók között.
A számos megemlített problémával kapcsolatban fontos elmondanunk, hogy legtöbbjük a csatlakozással egy időben megszüntethető. A SAPARD Programnak mint tanulóprogramnak a jelentősége éppen abban áll, hogy segítse ezeket az országokat annak feltárásában, hogy hol és milyen problémákkal kell szembenézniük saját gazdaságukon belül, továbbá hogy segítse megtanulni az uniós pályázati rendszer működését, rávilágítva arra, hogy a piacfejlesztés mely pontjait kell támogatni.
Teljes cikk