Archívum » 2008 » 2008 22. különszám » Dávid Lóránt – Szűcs Csaba: Környezettudatosság a turizmusban: az életmód, a turizmus és a fenntartható fejlődés összefüggései
Környezettudatosság a turizmusban: az életmód, a turizmus és a fenntartható fejlődés összefüggései
Dávid Lóránt – Szűcs Csaba
Kulcsszavak: környezettudatosság, turizmus, életmód, fenntartható fejlődés
Egy fa életmódja annak a bizonyos fának az egyéniségét és önkifejezését tükrözi a környezethez való igazodásban. Akkor ismerjük meg ezt az életmódot, amikor látjuk azt… hiszen ekkor értjük meg, hogy minden fának van egy életszerkezete, mely nem csupán mechanikus válasz a környezeti hatásokra. Ez nagyon igaz az emberekre is.
Alfred Adler
Adler elméletében az „életmód” nem csak arra utal, hogy mi módon élünk, oldunk meg problémás ügyeket, hanem arra is, hogy hogyan kezeljük a személyes kapcsolatainkat. Meggyőződése volt, hogy mindegyikünk egy jellegzetes, egyedi személyiség, saját magunkra jellemző életstílussal. Nem csoda azonban, hogy a 20. század eleje óta, mikor is ez a kifejezés megszületett, az „életmód” fogalmának a jelentése is óriásit változott. Manapság sokkal inkább használjuk olyan életmód vagy életstílus kifejezésére „amely egy egyén, illetve csoport viselkedésmódját, valamint értékeit tükrözi”. A globalizáció következtében, mely egyre inkább változtatja világunkat egy világfaluvá, az életmód is gyorsabban változik, mint eddig valaha. Ennek következtében „a turisták személyes szükségleteikkel és viselkedésükkel kapcsolatos nézeteik megváltoznak”.
Ebben a rövid cikkben a fő hangsúlyt a turizmus és az életmód közötti kapcsolatra helyeztük. Miután röviden áttekintettük a különböző életciklusokat, melyek Knowles szerint alapvetően befolyásolják döntéseinket, megvizsgáljuk a turisták döntésire hatást gyakoroló többi tényezőt is. Ezen tényezők két legfontosabbika, nem meglepő módon, a szabadon felhasználható jövedelem, illetve a nyaralásra fordítható idő. Érdekes módon a fejlett nyugati országokban a legtöbb embernek nem is annyira a nyaralás anyagi terhei jelentenek akadályokat, mint inkább az erre a tevékenységre fordítandó idő hiánya. Ez pedig szükségszerűen olyan igényeket támaszt, melyekre nem volt példa az elmúlt évtizedek folyamán. A rövidebb, egzotikus helyeken eltöltött, évente több nyaralás egyre inkább keresettebb. Emellett, köszönhetően a társadalmi változásoknak, nő a népszerűsége a mindeddig piaci résnek számító, meglehetősen megdöbbentő célzatú szabadidő-eltöltési formáknak is.
Nyilvánvaló, hogy a külföldi utak már nem számítanak annyira luxusnak, mint egykor. Ennek következtében egyre többen engedhetik meg maguknak az utazást – legyen az nyaralás vagy üzleti út –, így járulva hozzá a manapság legégetőbb problémához. A klímaváltozás, melynek hatását már érezhetjük is, minden bizonnyal hatással lesz mindannyiunk életére. Mit tehetnek az utazók, hogy kisebb negatív hatást gyakoroljanak a környezetre, illetve azért, hogy ne csupán a jelen igényeket lehessen kielégíteni, hanem a következő generációkét is? Egyik célja ennek a tanulmánynak az, hogy elgondolkoztassa az olvasót, hogy a jelen és jövőbeli turisztikai tendenciák milyen hatással lesznek a természeti környezetre.
Teljes cikk