Archívum » 2009 » 2009 23. különszám » Dudás Gyula – Fertő Imre: A bizalom hatása a szövetkezeti tagok teljesítményére és elégedettségére a ZÖLD-TERMÉK termelői értékesítő szövetkezetnél
A bizalom hatása a szövetkezeti tagok teljesítményére és elégedettségére a ZÖLD-TERMÉK termelői értékesítő szövetkezetnél
Dudás Gyula – Fertő Imre
Kulcsszavak: bizalom, marketingszövetkezet, kertészeti ágazat, esettanulmány, Magyarország
A cikk a tagok közötti, valamint a tagok és menedzsment közötti bizalom hatását vizsgálja egy magyarországi kertészeti ágazatban működő mezőgazdasági marketingszövetkezet példáján. Ezen belül a bizalom szövetkezeti tagok teljesítményére és elégedettségére gyakorolt hatását, valamint a szövetkezetben való maradásban betöltött szerepét vizsgáljuk. Racionális és érzelmi alapú megközelítésben vizsgáljuk a bizalom szerepét. Összhangban az előzetes feltételezésekkel, különbséget találtunk a racionális és érzelmi alapú bizalom csoportkohézióra és a szövetkezeti tagok elégedettségére gyakorolt hatásában.
A kapott eredmények azt mutatják, hogy a szövetkezeti tagok közötti bizalom pozitív hatással van a csoportkohézióra. A tagok közötti bizalom (racionális és érzelmi alapú) nagyobb hatással van a csoportkohézióra, mint a tagok és menedzsment közötti bizalom (racionális és érzelmi alapú). A tagok közötti, valamint a tagok és a menedzsment közötti érzelmi alapú bizalom együttesen nagyobb hatással van a csoportkohézióra, mint a tagok közötti, valamint a tagok és a menedzsment közötti racionális alapú bizalom. Az eredmények megerősítik a csoportkohézió pozitív hatását a tagok elégedettségének megítélésében. Továbbá az érzelmi alapú bizalom gyakorol nagyobb hatást a tagok elégedettségére, szemben a racionális alapú bizalommal.
Az érzelmi alapú bizalom nagyobb hatása arra utal, hogy a szövetkezés, együttműködés érzelmi alapjai jelenleg erősebbek, mint a szövetkezés kézzel fogható gazdasági eredményei. A TÉSZ vezetése a szervezet megbízhatóságának növelésével és a személyes kapcsolatok (tagok közötti, tagok és vezetés közötti) erősítésével tudja javítani a szövetkezeten belüli kohéziót, ezáltal a tagok elégedettségérzését, szövetkezetben való maradását. Természetesen a TÉSZ-nek meg kell teremtenie az értékesítés biztonságát, ami a tagok legfontosabb elvárása a TÉSZ-szel szemben.
Teljes cikk