A sertéságazat versenyképességének javítása

Bartha Andrea

Kulcsszavak: sertéshús-kereskedelem, fogyasztói szokások, versenyképesség, hatékonyság

A 90-es évek elejére az sertésállomány 6 millióra esett vissza, és azóta folyamatos a csökkenés, a KSH adatai szerint a sertéslétszám 2008 augusztusában 3,7 millió Magyarországon. Az alapanyag hiánya és az olcsóbb külföldi áru importra készteti a feldolgozóipart, legtöbb esetben szállítási költséggel együtt is olcsóbban hozzák be az alapanyagot, leginkább Lengyelországból. Hazánkban a termelők magas önköltségen termelnek, akár 80-90 forint eltérés is lehet az egyes termelők között. A legalacsonyabb előállítási költségen termelő USA, Kanada és Brazília fokozatosan teret nyer azokon a piacokon, ahová eddig Dánia, Hollandia és Németország is szállított. Ez azt jelenti, hogy ezen országok magasabb áraik miatt kiszorulnak ezekről a piacokról (Korea, Japán) és az EU-n belül értékesítik termékeiket. Így hazánknak e fent említett uniós országokkal kell felvennie a versenyt.
Az ágazati versenyképesség kérdésében elengedhetetlen a termékpálya összes résztvevőjének a vizsgálata, a termelés, feldolgozás, kereskedelem és fogyasztás elemzése. Termelői szinten fontos a hatékony termelés, az önköltségcsökkentés a megfelelő genetika, takarmányozás és tartástechnológia segítségével. A helyzetük megerősítése érdekében egyre inkább a termelői szerveződések jelentőségének növelése látszik jó megoldásnak. A húsipar és a vágóhidak esetében szükség van a specializációra, a vágás és a darabolás különválasztására. Folyamatosan nyomon szükséges követni a piac változását, hiszen versenyelőnyt szerezhet az a termelő, aki hamarabb képes reagálni. A koncentráció fontossága hangsúlyos ebben a vertikumszakaszban is. Az érdekképviselet fontos a kereskedőkkel való tárgyalásokban is.
A kereskedelemben és a fogyasztásban a marketing nagyobb figyelmet érdemel. A fogyasztók informálásával azok tudatos vásárlókká válhatnak, mert a fogyasztói igényeket nemcsak kielégíteni lehet, hanem azokat generálni is célszerű.