Archívum » 2010 » 2010 24. különszám » Farkas Ágnes: A fiatalok borfogyasztási szokásainak vizsgálata a Budapesti Corvinus Egyetem példáján keresztül
A fiatalok borfogyasztási szokásainak vizsgálata a Budapesti Corvinus Egyetem példáján keresztül
Farkas Ágnes
Kulcsszavak: borfogyasztás, import, helyettesítő termékek, marketingmix, attitűd, válság
A magyar borpiac folyamatos átalakulásban van, amelynek az egyik legfőbb oka, hogy hazánk 2004 óta az Európai Unió tagja. A tagság hátránya leginkább abban mutatkozik meg, hogy a külföldi borok már nem választékbővítés szintjén vannak jelen a hazai piacon, hanem piaczavaró mértékben, így nagy konkurenciát jelentenek (a bor helyettesítő termékei mellett) a hazai boroknak. A jelenleg tapasztalható gazdasági válság szintén több veszélyt jelenthet az ágazat számára, mint például a fogyasztás visszaesése vagy a jó ár-érték arányú külföldi borok fogyasztásának növekedése. Mivel jómagam is fontosnak tartom „a belföldi piacon a magyar bor piaci dominanciáját megőrizni”, így nemcsak elméleti szinten foglalkoztam a hazai borfogyasztási szokások kérdéskörével, hanem kérdőíves kutatást is végeztem e témakörben. Az elemzésem fókuszában a belföldi piacon érvényesülő borfogyasztási szokások vizsgálata állt, különös figyelmet fordítva arra, hogy a megkérdezettek értékítélete alapján összehasonlítsam a magyar és az importborokat.
A kutatás bebizonyította, hogy a hazai boroknak a marketingjellegű tényezőkben hátrányuk van, ellenben a minőségük, valamint az ár-érték arányuk kedvezőbb megítélés alá esik a külföldi borokkal szemben. A hátrányt ki lehet küszöbölni, de a fiatalok érdekes módon nem fogékonyak a borok marketingjére, ugyanis más tényezőket tartanak szem előtt a borok megválasztásánál. A külföldi borok jobb marketingháttérrel rendelkeznek, ezzel szemben az alapsokaság tagjai jobban kedvelik a hazai borokat, mint ahogy ezt a harmadik hipotézisem is mutatja. A fiatal felnőttek hazánk boraihoz megbízhatóbb minőséget társítanak, és többek között ezért is kedvelik jobban a hazai termékeket, mint az importot. Ez az elemzés rávilágított arra, hogy a fiatalok számára a magyar bor minőségileg versenyképesebb. A borfogyasztókról elmondható, hogy a férfiak leginkább sörrel, a nők pedig üdítővel helyettesítik a bort. Valószínűleg a férfiak számára azért olyan kedvelt a sör, mivel rendszerint egy oldott hangulatot társítanak a fogyasztásához, valamint felfrissít, és a magyar ember számára is megfizethető. A sör előnye még az alacsonyabb alkoholtartalom, aminek következtében többet is ihatnak belőle anélkül, hogy különösebben kontrollálatlanná válnának. Annak ellenére, hogy a fiatalok nem fogékonyak a borok marketingjére, úgy gondolom, hogy igenis veszélyt jelenthetnek ezen fogyasztói csoport vonatkozásában is az erősebb marketingháttérrel rendelkező külföldi borok, hiszen még alakulóban vannak borfogyasztási szokásaik.
Teljes cikk