A munkaerő szerepe a teleházak működtetésében
Hohl Ferenc
Kulcsszavak: teleház, munkaerő, képzettség, oktatás, gazdasági működés
A teleházak létrehozásának fő célja a vidéki települések informatikai infrastruktúra-ellátottságának javítása, a közösségi hozzáférés biztosításán keresztül. A teleházak munkaerejének mennyisége és minősége döntő fontosságú az üzemeltetésben. A hazai és külföldi szakirodalom kiemeli, hogy a teleházak eszközrendszerének felhasználásához megfelelő munkaerőre van szükség. A 2004-ben elvégzett felmérés eredményei szerint a megvizsgált teleházakban dolgozó menedzserek jellemzően felsőfokú végzettséggel rendelkeznek, de csak 54%-uk kap fizetséget az elvégzett munkáért. Az ügyfélszolgálatos munkatársak több mint fele középfokú végzettséggel rendelkezik, és közülük minden harmadik nem kap egyáltalán fizetséget. A teleházas alkalmazottak szakmai tudása a felmérés szerint megfelelőnek mondható, ugyanakkor az anyagi ösztönzők hiánya jelentős munkaerő-fluktuációt okoz, ami az állandó létbizonytalanságból fakad. Fabulya vizsgálatai szerint a helyzet nem változott, sőt romlott, mivel 2006-ban az általa vizsgált teleházak felében nem volt fizetett alkalmazott. A teleházas munkatársak anyagi ösztönzése és motiválása létfontosságú a sikeres működtetéshez. A teleházak forráshiányos állapota miatt jelenleg nem képesek dolgozóikat anyagilag megfelelően motiválni. Az üzemeltetési nehézségeket a pályázati és támogatási rendszer átalakítása oldhatja meg.
Teljes cikk