Régi intézmények, új kihívások – a mezőgazdasági tudásrendszer (MTR) Magyarországon

Nemes Gusztáv – Varga Ágnes

Kulcsszavak: fenntartható mezőgazdaság, LINSA, vidékfejlesztés, diszfunkciók, társadalmi innováció, társadalmi tanulás, Q19

Jelen tanulmány célja a mezőgazdasági és vidékfejlesztési tudásteremtés és tudásátadás, azaz a Mezőgazdasági Tudásrendszer (MTR) magyarországi intézményeinek elemzése. Az elmúlt néhány évtizedben a szektorban szükséges tudás szerkezete és tartalma is megváltozott. Ezek a változások, különösen a mezőgazdaság fenntarthatóságával összefüggésben, jelentős kihívást jelentenek a hagyományos MTR -intézmények számára, amelyek fejlődése több területen elmaradt az új igényektől. Cikkünkben áttekintjük a magyar MTR intézményeit, elemezzük a köztük lévő viszonyrendszert, kommunikációt, valamint a mezőgazdaság fenntartható fejlődéséhez szükséges tudás létrehozásával és továbbításával kapcsolatos problémákat. Röviden kitérünk a LINSA (tanuló és innovációs hálózatok a fenntartható mezőgazdaságért) elnevezésű, alulról építkező (bottom-up), a formális MTR -t kiegészítő tudáshálózatokra, melyek megfelelő támogatást kapva jelentős fejlődést hozhatnának a vidékfejlesztés számára.