A turizmus jellemzői a magyarországi vidéki kistérségekben

Kóródi Márta

Kulcsszavak: vidékfejlesztés, vidéki turizmus, turisztikai potenciál, turisztikai teljesítmény, turizmus faktor

A magyarországi vidéki kistérségek turizmusára vonatkozó szekunder kutatás a turizmust befolyásoló egyes számszerűsíthető tényezőket és a köztük lévő kapcsolatokat vizsgálja. Az elemzés a vidéki kistérségek gazdasági és turisztikai potenciáljára valamint a turizmus teljesítményére koncentrál. Az átlaghoz való viszonyítás módszerén alapuló kategorizálással csoportosítja a kistérségeket a lehetséges turizmusfejlesztési stratégiáiknak megfelelően. A kistérségek turizmusa alapvetően nem függ a kistérségek gazdasági teljesítményétől. A többváltozós elemzési eljárások közül a főkomponens analízissel mutathatóak ki a leginkább befolyásoló ismérvek és a köztük lévő összefüggések. Az így meghatározott „Turizmus-faktor” alapján csoportosíthatóak a kistérségek „turistaparadicsom” jellegű, felzárkózó, a lehetőségeket elszalasztó (pazarló) és turisztikailag nem jelentős kategóriákba. Az azonos kategóriába tartozó területi egységek fejlesztése azonos stratégán alapulhat. Ez a kistérségi vidékfejlesztési és turizmusfejlesztési koncepciókhoz használható kiindulópontként.

Teljes cikk