Az ökomarketing gyakorlati megvalósulása az élelmiszer-gazdaságban

Szolnoki Győzőné Karkus Mária

Kulcsszavak: fenntartható marketing, élelmiszer-gazdaság, környezetbarát gazdálkodás, kockázat, jövedelemtermelő-képesség

Az Európai Unióba való belépésünkkel a környezetvédelem, a fenntartható fejlődés minden területen nagyobb hangsúlyt kap. Különösen igaz ez az élelmiszer-gazdaságra. Azok a kutatások is felértékelődhetnek ennek tükrében, amelyek a környezet-gazdaságtan különböző területein folynak. A szerző évek óta foglalkozik az ökomarketing elméleti és módszertani kérdéseivel, kutatásának eredményeit kétrészes tanulmányban adja közre.

A tanulmány első részében arra vállalkozott, hogy a nemzetközi szakirodalom alapján bemutassa az ökomarketing kutatás főbb állomásait, új irányzatait.

A szerző tanulmánya két célt tűzött maga elé. Először azt kívánja bizonyítani, hogy az élelmiszer-gazdaság mind inputjai, mind outputjai oldaláról tekintve környezeti szempontból figyelemreméltó terület. Másodszor kísérletet tesz arra, hogy megvizsgálja: mikor éri meg a vállalatoknak környezetbarát módon gazdálkodni, ökomarketing stratégiákat kidolgozni és megvalósítani?

Az élelmiszer-gazdaság környezeti jelentősége nemcsak mérésekkel igazolható, nemcsak a témával foglalkozó szakirodalomból derül ki, hanem abból is, hogy a nemzeti fenntartható fejlődési stratégiákban fontos szerepet szánnak neki. A tanulmányban német, osztrák és svájci dokumentumokból vett példákat olvashatunk. A szerző következtetése: az ökomarketing feltételeit, alkalmazásának lehetőségeit az élelmiszer-gazdaságban érdemes kutatni.

A jelenlegi helyzet megismerése céljából empirikus vizsgálatokat folytatott az Észak-alföldi régió térségében, két különböző időpontban. Akérdőíves felmérések és a mélyinterjúk eredményei alapján arra próbál választ adni, hogy vállalatvezetők véleménye szerint, milyenek voltak pár évvel ezelőtt, és hogyan változtak meg mostanra az ökológiai marketing esélyei az élelmiszer-gazdaságban?

Teljes cikk