Versenystratégiák a húsipari termékek piacán

Lakner Zoltán – Réti Attila

A magyar húsipari termékek mind a piaci szereplők, mind a forgalmazott termékek megoszlása szempontjából mélyreható változások tanúi lehetünk. A sertéshús –fogyasztás erőteljesen csökken, és ezen belül nő a húskészítmények aránya. A felodogozott húsipari termékek között minőségben és árban egyre növekvő különbségek tapasztalhatók. Az átalakuló helyzet fokozottan állítja előtérbe a húsipari-vállalat –élelmiszerkereskedelem közötti kapcsolatrendszer fontosságát. Vizsgálataink során több mint kétszáz boltvezető véleményét kérdeztük meg a húskészítmények gyártóival fenntartott kapcsolataikról. A válaszokat egy –és többváltozós matematikai-statisztiaki módszerekkel elemeztük. Kutatásaink azt igazolják, hogy a kereskedelmi vállalkozások meghatározó többsége a siker alapvető feltételének tekinti a széles termékválasztékot és a rugalmas piaci reagálást. Önmagában az olcsóságra törekvés már nem elegendő a fenntartható piaci növekedés eléréséhez. A vállalkozások nagy jelentőséget tulajdonítanak a húsiparral közösen végzett piacbefolyásoló tevékenységnek. A megkérdezett kereskedők kedvezőtlenül értékelték azt a minőségcsökkenést, mely az alacsonyabb hozzáadott-érték tartalmú húsipari termékeket jellemezte.

A húsipari vállalatok közötti verseny különösen erőteljes a városokban és a fővárosban. A dinamikus, növekedés-orientált kereskedelmi vállalkozások vezetői fokozott jelentőséget tulajdonítanak a húsiparral fenntartott, intenzív partneri kapcsolatoknak.

Strukturális egyenletekkel igazoltuk, hogy a húsipar-kereskedő közötti konfliktusok szintjét nagymértékben csökkenti a húsipari vállalatok közötti erőteljes verseny. Az együttműködést hatékonyan javíthatja a húsipari szállítók rugalmassága és a piaci információk megosztása.

Teljes cikk