A magyar borok árverseny-képességének vizsgálata az Európai Unió piacán

Bozsik Norbert

A termékek piaci árának különbsége a legmarkánsabb meghatározója a piaci versenyben való sikernek a homogén (búza, tojás, tej stb.) termékek esetében. Ma már a fogyasztók asztalára azonban egyre inkább a magas feldolgozottságú élelmiszerek kerülnek. Ezek közé tartozik a bor is. A tanulmány a magyar borok árversenyképességét értékeli az Európai Unió piacán. Kérdés, hogy az árkülönbség mennyire meghatározója a bor versenyképességének a potenciális piacon, illetve az árelőny komoly jelentőséggel bír-e speciális termékek (bor) esetében vagy itt is sokkal inkább más tényezőkre vezethető vissza a termék iránti kereslet alakulása. Az eredményekből megállapítható, hogy a magyar borok zöme versenyképes az árak alapján az EU piacán a fehér minőségi palackozott borok kivételével (mivel ez a kategória magasabb áron értékesült, mint a többi beszállító és a belső nagy termelők borai). Az árak alakulása mellett azonban az értékesített mennyiség is legalább ilyen fontos. Megpróbáltam összekapcsolni az árak alakulását az értékesített mennyiséggel és együttesen értékelni az ún. „minőségi versenyképességet”. Ezen módszer szerint viszont a fehér minőségi palackozott bor versenyképes, mivel a növekvő árak ellenére ez az egyetlen kategória, mely képes volt növelni piaci részesedését. Az árelőny a versenytársakkal szemben tehát nem jelenti feltétlenül a versenyképesség megnyilvánulását is, az sokkal inkább más mögöttes okokkal magyarázható a bor esetében. Fontos azonban hangsúlyozni, hogy a tanulmányban az országos átlagok jelennek meg, míg a piacokon márkák, pincészetek és borvidékek. Az aggregálás ellenére mégis hasznos következtetések vonhatók le.

Teljes cikk