A turizmus szerepe a Mátravidéken

Dávid Lóránt – Tóth Géza

Kulcsszavak: turizmus, Mátra, idegenforgalmi statisztika

A Mátra településeinek jó része társadalmi-gazdasági problémákkal küzd, melyeket jól jellemez az elvándorlás, a magas munkanélküliség, alacsony vállalkozássűrűség, illetve jövedelem. Az Észak-magyarországi Régióban végzett kutatásainkban már korábban megállapítottuk ezeket a tényeket.
A Mátravidék fejlődésének egyike lehetne az idegenforgalom/turizmus, de megállapítható, hogy kereskedelmi szálláshely-ellátottság tekintetében lakosságarányosan jelentősen elmarad a vidéki átlagtól, tehát fejlesztésekre van szükség. Véleményünk szerint elsősorban a meglévő 3 és 4 csillagos szállodák minőségi fejlesztését szükséges végrehajtani. Ha a Mátravidék turizmusa dinamikus fejlődésnek indul, a minőségi szálláshelyek férőhely-kapacitásának növelése is indokolt lesz (bővítések, új szállodák építése). Gyöngyös város esetében mindenképpen szükséges a férőhelybővítés is, hiszen jelenleg a városban nincs 4 csillagos szálloda (jelenleg is egyedül csak a 3 csillagos belvárosi Hotel Opál fejlesztése szerepel az elképzelésekben).
A minőségi fejlesztési problémák mellett további gond, hogy a meglévő vonzerők mellett bizonyosan kevés az igazi turisztikai attrakció a térségben, azoknak a turisztikai termékeknek a száma, amelyek ide vonzzák és itt tartják a turistákat. Ezek bővítése is időszerű, a jövőt meghatározó sarkalatos kérdés.
A harmadik fontos fejlesztendő terület a szolgáltatók együttműködésének elősegítése klaszterek és hálózatok, valamint a Turisztikai Desztinációs Menedzsment (TDM) szervezetek megalakításával.

Teljes cikk